Ekosysteemin liikevaihdon koko - mistä data?

Kohde-ekosysteemi on MPASSid tunnistuspalvelun ympärille syntynyt joukko yrityksiä ja koulutuksenjärjestäjiä. MPASSid tarjoaa kansallisen jatkuvan oppimisen tunnistuspalvelun, joka on kaikille ilmainen ainakin toistaiseksi. Palvelu mahdollistaa tilanteen jossa oppilas pääsee yksillä ja samoilla tunnuksilla kaikkien palveluntarjoajien palveluihin riippumatta siitä kuka on toimittaja (edellyttäen että ovat MPASSid luottamusverkoston jäseniä). Ekosysteemin yhteinen tavoite on parempi ja sujuvampi oppimiskokemus- ja polku.


Jo aikaa sitten syntyi ajatus pulssista eli kojelautamaisesta näkymästä palvelun ympärillä olevaan ekosysteemiin ja palvelun toimintaan. Siitä syntyi ajatus ekosysteemin liikevaihdon esittämisestä lukuna. Vaikkei ratkaisu mikään ideaali ole, mutta ajattelin aluksi käyttää ekosysteemin jäsenyritysten liikevaihtoa realisoimaan ekosysteemin rahallisen arvon. Muita suunniteltuja mittareita ovat muun muassa:

  • Allekirjoitettujen sopimusten määrä

  • Opetuksen järjestäjien määrä

  • Käyttäjien määrä ja muutos

  • Palveluntarjoajien määrä

  • Tunnistusten määrä

  • Tunnistuksen keskimääräinen kesto

  • Demoympäristön kävijä- ja palveluiden määrä

Suurimman osan yllä olevasta datasta tarjoaa MPASSid palvelu omien APIen kautta. Mutta mistä data yritysten liikevaihdosta? Odotuksena oli:

  • Löytyy API, josta data löytyy

  • Se saattaa olla kumppanirajapinta, mutta mahtavaa olisi jos löytyisi julkinen API (ilmainen tai maksullinen)

  • APIn voi ottaa käyttöön heti.

  • Data mielellään JSON formaatissa, mutta XML menettelee irvistellen

Miksi API -lähtöinen lähestymistapa?

Miksi haluan käyttää APIa? Ekosysteemi elää koko ajan, mukaan liittyy koko ajan uusia palveluntarjoajia ja jotkut vastaavasti poistuvat ekosysteemistä. Näin ollen kustannustehokas tapa pitää yllä kojelaudan tietoja ja kuvaajia on automatisoida datan päivitys. API on siihen oivallinen työkalu.


APIn metsästys yhteisön avulla

Päätin käyttää vertaisverkoston voimaa ja kysyä josko joku tietäisi mistä voisin saada tarvittavan datan. Kysyin sekä Twitterissä että Facebookissa (API:Suomi -ryhmässä) neuvoa verkostolta. Muutamassa minuutissa olikin jo ajatusten ja ideoiden vaihto käynnissä kummassakin sosiaalisen median verkostossa.


Julkisella sektorilla on tiedot - PDF muodossa

Verottajalla on tiedot, mutta ei APIa josta voisi kysyä vaikkapa Y-tunnuksen avulla yrityksen liikevaihdon viimeisen tilinpäätöksen tiedoista. Kuulemma verottajan kanssa on eräät tahot (Mika Honkanen) käynyt keskusteluja tähänkin liittyen, mutta tuloksetta.


PRH:lta saa tilinpäätöstiedot APIn yli pdf muodossa. Toki kovin koneluettava se ei ole. Tai ainahan ne tiedot voi siitä PDF:stä tonkia, mutta kovin kehittäjäystävällistä se ei ole eikä vastaa nykyisiä odotuksia (API + JSON/XML).


No jos kerran julkinen sektori ei tarvittua dataa tarjoa kehittäjäystävällisesti ja helpostikäsiteltävässä muodossa, niin entäs siis yksityinen sektori?


Devaajan painajainen tulee vastaan joka paikasta

Vastaan tuli Asiakastieto API, joka on tulossa oleva ratkaisu. Lisätietoja rajapinnasta saa antamalla yhteystiedot. Sen kohdalla tuli kohdattua APIen hyödyntäjän painajainen, jonka toi esiin ajatustenvaihdossa ollut kehittäjä:


Sitten löytyi Bisnoden API, josta data myös löytyisi. Etsiskelyistä huolimatta sivustolta ei käy ilmi maksaako APIn käyttö jotain vai ei. Ainut vaihtoehto edetä APIn kokeilussa tai käyttöönotossa on pyytää erikseen tunnukset. Pyyntöön luvataan vastata kahden arkipäivän kuluessa. Se vastaus tosin voi olla sitten myyntimiehen kontakti (devaajan kauhuskenario), erilaisia keskusteluja tai sitten tunnukset. Aika kankealta ja epävarmalta kyseinen asiakaspolku tuntuu - toki kokeiltavalta.


Dataa löytyy - kumppani-APIn kautta

Data siis löytyy APIn kautta ainakin Bisnodelta, mutta käyttöönotto ja asiakaspolku kyseisen APIn kohdalla tuntuu hieman jääneen puolitiehen. Jos kyseessä on kumppani-API, voisi silti olla hinnoittelu tieto APIn sivulla.


Jos kyseessä on kumppani-API, voisi silti olla hinnoittelu tieto APIn sivulla.

Ehkä Bisnoden kannattaisi harkita julkisen trial tai freemium API version tarjoamista. Siitä eteenpäin voisi valita että raskaampi käyttö vain kumppani-APIn avulla. Toinen vaihtoehto olisi laittaa maksukerros freemium kerroksen päälle. Lisäksi tulisi tarjota freemium kerrokseen pääsy välittömästi ilman tunnuksien yms kyselyä sähköpostitse. Etuina tästä olisi ainakin että heti pääsee kokeilemaan ja hyödyntäjän ei tarvitse pelätä myyjän sähköposti- tai puhelinterroria.

21 views

©2018 by apitalisti
 

Yhteystiedot

Brändit

Apitalist is registered trademark of APInf Ltd

APIOps is registered trademark of Osaango Ltd and APInf Ltd

Tilaa kirja

API -talous 101 -kirja Alma Talent kaupassa!

Podcast

"Opi tuntemaan API -asiakkaasi" podcast -sarja

Lue lisää!